Parkinson hastalığı beyinde hareket merkezini denetleyen bölümde meydana gelen dopamin isimli salgının eksikliği nedeni ile ortaya çıkmaktadır. Genelde 50 yaş ve üzerinde rastlanan Parkinson’a nadir olarak daha alt yaş gruplarında da rastlanmakta ve hastalığın tedavisi yapılmadığı takdirde hastalar günlük hayatlarını tek başlarına idame ettiremeyecek duruma gelmektedir.

Parkinson Belirtileri Nelerdir?

Parkinson’un yaygın belirtileri ellerde titreme, hareketlerin azalması ,katılık hali ya da denge kaybı olarak kendini gösterse de mimiklerin azalması, monoton konuşma ve adımların küçülmesi gibi belirtiler de sahiptir.

Söz konusu belirtiler fark edilmeyip ya da dikkate alınmadığında Parkinson ilerleyerek hastanın tüm yaşam kalitesini düşürecek ve hatta başkalarının yardımına muhtaç şekilde yaşamaya mahkum edecek kadar ilerleyebilir. Bu evreler ilaç tedavisinin yetersiz kaldığı ve cerrahi müdahale dışında bir seçeneğin olmadığı evrelerdir. Kısa adı DBS olan Derin Beyin Stimülasyonu tam da bu noktada devreye girerek hastanın tedavisinde son derece etkili rol oynar.

Derin Beyin Stimülasyonu ( DBS ) Nedir?

Parkinson tedavisinde cerrahi müdahale gerektiren durumlar karşısında yüksek başarı oranı ile tercih edilen Derin Beyin Stimülasyonu, beyinde bulunan bazal ganglion bölgesine küçük elektrotlar yerleştirilmesi ile yapılmaktadır. Mikro ölçeklerde olan bu elektrotlar aracılığı ile söz konusu bölgeye elektrik akımları verilmekte ve bu sayede hareket merkezini düzenleyen dopamin seviyesi kontrol altına alınmaktadır. Son derece güvenilir ve başarı oranı yüksek olan DBS uygulamaları ile Parkinson hastaları günlük hayatlarına başkalarının yardımı olmadan devam edebilmektedir.

Derin Beyin Stimülasyonu ( DBS) Kimlere Uygulanır?

Parkinson teşhisi konulması sonrası ilaç tedavisine yanıt vermeyen hastalar için uygulanan DBS aynı zamanda 3 yılı aşkın bir süredir bu hastalıkla başa çıkmaya çalışan hastalar için öngörülen bir tedavi yöntemidir. Ayrıca ilaç tedavisine çeşitli yan etkileri nedeni ile katılamayan hastalar da DBS tedavi için uygundur.

Tedavi öncesi hastalara DBS yöntemi hakkında tüm detayları ile kapsamlı bir bilgi verilmekte ve nöroloji, beyin cerrahı ve psikiyatri uzmanları tarafından bu operasyon için uygunlukları yapılacak tetkikler doğrultusunda onaylanmaktadır.

Derin Beyin Stimülasyonu (DBS) Nasıl Yapılır?

Parkinson tedavisi için DBS cerrahi müdahalesi tercih edilmesi durumunda hastaya yapılacak ilk işlem beyin MR görüntülemesidir. Devamında sağlık kuruluşunun ameliyathane bölümüne alınan hastanın beyin tomografisi çekilmeden önce kafatası uyuşturularak bir çerçeve yardımı ile sabit kılınır. Hedeflenen bölgenin çok boyutlu olarak görülebilmesi adına MR görüntüsü ile beyin tomografi görüntüleri üst üste konularak uzay koordinatları tüm hassasiyeti ile belirlenmekte ve bunun için  üst Düzey teknolojik donanıma sahip bir bilgisayar sisteminden destek alınmaktadır.

Mikroelekrot kayıt yöntemi adı verilen bir sistem kullanılarak   hedefteki bölgenin elektrofizyolojik sinyalleri alınmakta hedeflenen bölgenin tedavi için uygunluğundan emin olunmaktadır. Bu işlemin başarı ile gerçekleştiği tespit edilmesi sonrası elekrotlar doğru bölgeye sabitlenir. Göğüs bölgesinde deri altına yerleştirilen bir pil bu elektrotların sağlıklı şekilde çalışmasını sağlar.

Dünya genelinde sadece bu teknolojik alt yapı ve uzman ekibe sahip çok az sağlık kuruluşunun gerçekleştirebildiği bu ameliyat ülkemizde Lokman Hekim ünv. Ankara Hastanesi beyin ve sinir bölümünde Doç. Dr. Mehmet Sorar yönetiminde gerçekleştirilmektedir.

Ameliyatın başarılı geçmesi için Beyin cerrahi, nöroloji, radyoloji, psikiyatri ve fizik tedavi uzmanlarından kurulu bir ekip ile  Doç Dr. Mehmet Sorar,  son on yılda 500’ü aşan DBS ameliyatını başarı ile gerçekleştirmiştir.